Hudební poznávačka
Fyzická zátěž: 1
Psychická zátěž: 2
Čas na přípravu: asi 2 hodiny
Instruktorů na přípravu: 1
Čas na hru: 1-2 hodiny
Instruktorů na hru: 2
Počet hráčů: 15-30
Věková kategorie: neomezeně
Prostředí: kdekoli s technickým zázemím
Denní doba: kdykoli
Roční doba: kdykoli, venku lépe v létě
Materiál: papíry, tužky, audio(mp3)technika
Cíl
odreagování, týmová koordinace a spolupráce, komunikace různými prostředky
Realizace hry
Dopředu si připravíme výběr známých písní, melodií, znělek atd. ze seriálů, pohádek, filmů, večerníčků, pořadů apod. Ideálně na notebooku. Počet je libovolný, na 2 hodiny hry (což je ažaž) vystačí zhruba 40 ukázek.
Hráče rozdělíme do několika (ideálně kolem 5) skupin tak, aby byly relativně vyrovnané. V této hře mají jednak výhodu hráči s dobrou audio-vizuální pamětí („to znám“ ještě neznamená, že vím, co to je, z čeho to je) a jednak hráči, kteří se dívají hodně na televizi (seriály, pořady, filmy). Měli by tedy být do skupin rozděleni rovnoměrně.
Rozesadíme je tak, aby byly jednotlivé skupinky v hloučcích pospolu (ideálně v kroužku) a vysvětlíme pravidla:
- organizátor pouští postupně ukázky a týmy se snaží uhodnout z jakého filmu, seriálu apod. daná melodie pochází
- aby tým získal bod, musí správnou odpověď vědět všichni z týmu. Pokud to ví pouze jeden hráč z týmu, nemohou získat bod. Hráči postupně (jak poznávají o jaký pořad jde) zvedají ruce. Když mají všichni z týmu ruce nahoře, získají pořadí.
- v rámci týmu za tímto účelem mohou hráči komunikovat, ale vždy dopředu (pro každou ukázku) avizovaným způsobem:
- pantomima – hráč (případně hráči), který zná odpověď může pantomimou předvést zbytku týmu, o co se jedná
- kreslení – vědoucí hráč (…) může nakreslit na papír tužkou indície, nesmí použít samozřejmě žádné písmo, pouze obrázky
- prstová abeceda – informace se sdělují prstovou abecedou, lze ukázat přímo název pořadu
- lidská abeceda – to samé, abeceda se tvoří z těla (výhodou je více vědoucích hráčů)
- povídání – komunikace je povolena, nesmí však zaznít slovo z názvu pořadu – něco na způsob jedné disciplíny z Kufru (bývalý pořad na ČT1)
- odezírání ze rtů a další možnosti dle fantazie
Stručný scénář jednoho kola
Stanoví se způsob komunikace pro dané kolo. Hráči se uklidní. Pustí se ukázka (20 sekund). Případně se zopakuje. Už během ní mohou hráči komunikovat v rámci týmu, nesmí tím však rušit ostatní při poslechu. Po skončení ukázky se týmy radí. Druhý organizátor zde může pomoci tím, že sleduje týmy a pamatuje si v jakém pořadí poznávají ukázky. (Někdy je ukázka lehká a je třeba dobře si všímat pořadí, aby se předešlo hádkám). Když se hláší alespoň 3 týmy, organizátor zkontroluje jejich tip. Když odpoví špatně, mají šanci ostatní týmy přihlásit se o pořadí. Podle umístění se přidělují týmům body. Např. za 1. místo 3 body, za 2. dva atd. Pokračuje se dalším kolem.
last modified: 2023-01-21
https://vit.baisa.cz/notes/tabory-akce/mafie-2008/hudebni-poznavacka/