Kritika – Štěpán Rak – Chvála čaje

Štěpán Rak – Chvála čaje (In praise of tea)

Na první pohled upoutá pěkně řešený obal na CD. Designéři z Atelieuru Půda pochopili, že povaha námětu si žádá jeho umělečtější zpracování. Booklet doprovází kresby Jitky Stojanové, typografie se je také vydařená, ale použité slitky působí mírně nepřirozeně. Sleevenote napsal velmi poeticky a citlivě Luboš Rychvalský a vlastně ze všeho na CD je cítit spřízněnost s čajem, jeho kulturou a tradicí. Přejděme ale k samotné hudbě.

Štěpán Rak je znám spíše jako vynikající interpret, již méně se o něm ví, že se věnuje též kompozici. Vedle četných transkripcí skladeb pro kytaru uvádí v poslední době na svých koncertech zejména svou vlastní původní tvorbu. Při komponování skladeb pro toto CD se nechal inspirovat trojveršími z knihy Piju čaj Ludvíka Kundery. Jedná se o čistě instrumentální skladby. V bookletu jsou uvedeny všechny básně, které se vztahují k jednotlivým skladbám. Namátkou jsou to například Ceylon, Vánoční čaj, Formosa, Turecký Rize a další.

Každá skladba začíná zvonečkem, tak jak se podává čaj, když si ho v čajovně objednáme. Všemu vévodí nádherný zvuk Rakovy kytary, kterou si nechal udělat u jednoho australského kytaráře. Je zdůrazněn dodatečnými efekty, které jsou však použity velmi šetrně a které nepůsobí nijak rušivě.

V kompozicích Rak nezapře svou virtuozitu. Nemusí zrovna hrát prestissimo a střílet flažolety jeden za druhým, ale jeho zvlášní způsob hry – kdy používá i malíček na pravé ruce – je znát, zejména v kontrapunktických skladbách, kdy zaznívá zároveň basový doprovod, rozklady akordů ve střední poloze a nad tím vším ještě melodie. Pozoruhodné je také přizpůsobování se různým stylům – podle čajů. V Japonském Gyokuru tak slyšíme napodobený zvuk japonských drnkacích nástrojů a typickou melodiku, v Irském čaji zase živější taneční rytmus apod.

Hudba na CD celkově působí spíše meditativně. Asi tedy není vhodná pro poslech, ale hodí se spíše do čajovny, kde může pěkně dobarvit atmosféru. Možná při ní ten či onen čaj i lépe chutná.

published: 2006-06-11
last modified: 2023-01-21