Kontrapunkt ve 20. století
Část I – teorie
- teoretické reflexe kontrapunktu ve 20. století, vynechávám práce, které se zabývají klasickým kontrapunktem dřívějších období
- Schenker – Kontrapunkt I, II (pouze zmiňuji pro jeho naprosto odlišné uchopení kontrapunktu – jako součást hudební analýzy)
- Hindemith – Unterweisung in Tonsatz – vlastní kompoziční systém, tonální
- de la Motte – Kontrapunkt (závěrečná kapitola)
- Searl – Twentieth Century Counterpoint, jediná ucelená práce, příklady
- Seeger – On Dissonant Counterpoint
- Martin – Seven Steps to Heaven
- Křenek – Zwölfton-kontrapunkt-studien
- Risinger – Nauka o kontrapunktu 20. století (postrádá příklady, na jeho základě vytvářím klasifikaci kontrapunktu ve 20. století)
- Šín – Nauka o kontrapunktu, imitaci a fuze (zajímavé teze o návratu kontrapunktu do renesance)
- Hůla – Nauka o kontrapunktu (příklady moderního kontrapunktu u českých skladatelů)
Část II – příklady, sondy, analýzy
• Reger – na hranici tonality, Busoni – Umění fugy ve 20. století, Mahler – samostatnost mnoha hlasů, Stravinskij – ostinátní kontrapunkt, Zapomenutá francouzská škola, Milhaud – meze polytonality, Bartók – volné užití disonancí, Hindemith – diatonizovaná chromatika, Ludus tonalis, Druhá vídeňská škola & kontrapunkt, Šostakovič – Temperovaný klavír 20. století, 24 preludií a fug, Ives – kontrapunkt jako experiment, Glass – nekonečný kontrapunkt, Ligeti – mikropolyfonie, Schnittke – kontrapunkt jako styl, Gould – zábavný, kontrapunkt, Britten – jednohlasý kontrapunkt, Varese – rytmická polyfonie, Lutoslawski – aleatorní kontrapunkt, Novák – přirozený kontrapunkt, Suk – kontrapunkt harmonií, Hába – atematická fuga
Závěr
• kontrapunkt jako technika (hledání příkladů ke klasifikaci podle Risingera)
• kontrapunkt – prostředek & význam (Analýza, Tradice a minulost, Výzva a kompoziční problém, Zvýraznění samostatnosti hlasů, Organizace hudebního materiálu, Vyšlapaná cesta k cíli)
Reakce na připomínky z posudků
- Steinovu studii jsem opomenul, stejně tak název Hin und zurück
- nezmiňuji definice kontrapunktu z monografií o kontrapunktu
- definice se vztahují ke dřívějším obdobím a neplatí pro 20. století a publikace tyto definice neobsahují
- kontrapunkt jsem zvolil z nabízejících se termínů polyfonie, polymelodie, linearita atd. s ohledem na skladebný postup, který v sobě zahrnuje
- definice kontrapunktu pro 20. století je obtížná, neboť ji těžko lze v tak složité hudební oblasti pojmout diachronně
- o synchronní definici jsem se pokusil v práci: skladebný postup, ve kterém se současně kombinují podle jistých pravidel různé hudební struktury, jež zaujímají ve skladbě samostatné postavení a jejichž nezávislé vedení převažuje nad výslednou harmonickou složkou
- je to kombinace polyfonie a kontrapunktu, nejpřesnější synchronní definice by byla možná výčtem, ovšem jako taková by neměla smysl
- kritéria pro identifikaci realizace kontrapunktu také obtížná – není definice, nejsou kritéria
- imitace? NE → Ligetiho mikropolyfonie, samostatnost hlasů? NE → paralelní vedení hlasů, konsonance x disonance? NE → Hindemith, to, co je pokryto definicí?
- kontrapunkt – technika, polyfonie – vlastnost skladby, musí se uchopit diachronně, polymelodika – Helfertův termín spjatý se slohy 12.-16. století, zejména s tzv. vokálním kontrapunktem
- kritika nadpisů:
- nejsou charakterizací, spíše odlišující funkce
- aleatorní kontrapunkt: není můj vynález, citace Vargy (Lutoslawského profil)
- přirozený kontrapunkt: podle Hůly, že u Nováka kontrapunkt nezní uměle, konstruovaně, ale zapadá do kompozice
- kontrapunkt harmonií: termín Hůlův
- temperamentní kontrapunkt: přiznávám nevhodnost nadpisu, navržený termín kontrapunkt vrstev se mi zdá vhodnější
- volný kontrapunkt: termín Risinegerův: rytm. různost obou hlasů
- kontrapunkt před 20. stoletím vynechávám, abych se nezahltil materiálem, i pouze 20. století se nakonec ukázalo jako velký prostor pro zkoumání kontrapunktu
- novum? kontrapunkt v mnoha případech nestaví na konsonanci a rozvádění disonance, kombinační pravidla jsou zcela nová: buď opačná (Seegerova disonance), nebo odlišná: dodekafonický kontrapunkt, Hindemithova řada konsonancí (řada 2) atd.
- komparace se nabízí, avšak jako téma další práce :)
- geneze technik nemusí být postupná, obzvláště ve 20. stoeletí vznikají naráz: dodekafonie (měla genezi, kterou jsem ve zkratce popsal), aleatorika, polytonalita začíná cca ve 20. letech ve Francii – Milhaud
- smíšený kontrapunkt podle Ris. je takový, kde kontrap. hlas probíhá ve volném rytmu a c.f. je pravidelný, s takovým kontrapunktem se v hudbě příliš často nesetkáváme, naopak volný kontrapunkt, kde probíhají oba hlasy v různých (volných) rytmech
- rozdělení kontrapunktu podle rytmu má didaktický cíl, bez něj nelze zavést pravidla: ano, ale tato pravidla mají didaktický cíl, postup od jednodchých ke složitějším kontrapunktům má didaktický cíl a zřejmě to zamýšlel i J. J. Fux (1725), jednoduché formy kontrapunktu se téměř nevyskytují…
- ahistorismus: práce není pojata jako dějiny hudební teorie, ale jako sondy do technik – jak se kontrapunkt užíval ve 20. století v jednotlivých skladbách – tady a teď, bez nároků na historické souvislosti
Úvaha o dod. kontrapunktu
- vertikální – dvě řady přes sebe, horizontální – hoquetus, lomená – řada doprovází sama sebe a jejich kombinace
- revoluce kontrapunktu: konsonance nahrazena výběrem tónů z řady
- teoreticky dovoluje libovolný souzvuk, ale pravidla jsou paradoxně přísnější
- kontrapunkt jako logický systém v plně chromatickém prostředí, přirozená práce s rakem, i nverzí a RI
- samostatnost hlasů nejvyšší úrovně, u Weberna dokonce sluchově nerozlišitelná
- Bergovy řady umožňují diatoniku (houslový koncert)
- Webern používá hodně imitační, kánonickou techniku
published: 2010-06-15
last modified: 2023-01-21
https://vit.baisa.cz/notes/musicology/ff-obhajoba-mgr.cs/
last modified: 2023-01-21
https://vit.baisa.cz/notes/musicology/ff-obhajoba-mgr.cs/