Dějiny hudební didaktiky
Období do protireformace
- liturgické zpěvy katolické církve:
- Metodějova církevní škola (9. stol.)
- Budeč u Slaného (latinská liturgie) (10. stol.) → nahrazena pražskou školou v 11. století, později hlavní školy (benediktýni)
- na Moravě v Rajhradě (1045)
- reforma ve 13. století v chrámu sv. Víta: ustanoveni vikáři a bonifanti (placení chlapci)
- i na Vyšehradě – systém placených zpěváků
- 1344 nový systém:
- nancionáři (?) – společně s žaltářníky
- bonifanti a choralisté ke zpěvu greg.chorálu
- u sv. Víta působí Chvalek
- další školy při klášterech – měly za úkol připravovat varhaníky a kantory
- století
- rozvoj řemesel, měst
- spory církve a měst o podřízenost kantora
- většina kantorů pocházela z UK
- století
- svědectví o pozoruhodném vzdělání ve zpěvu
- zpěv součástí muziky – za součástí kvadrivia
- 1586 – řád Petra Kodicíla z Tulechu (rektor UK)
- třída: latinské, německé a české písně
- třída: po obědě se zpívala škála, 1 muzické pravidlo
- třída:
- třída: instrumentální hudba
- 1566 – královédvorský řád – provozování hudby po obědě
- a 5. třída: dělení hudby s krasopisem
- stipendia – křtiny, pohřby, masopust, vítání krále, volba radních, slavnosti na zámku → příjmy kantora
- 1615 – svědectví z Prahy: žáci schopni vícehlasých kantát a motet
- 1564 – jezuité zaznamenali zprávu: 140 žáků, kdo neuměl zpívat, šel stranou
- zpíval se Lasso, Deprez
- partikulární školy vedl rektor, na školách působili kantoři – pomáhali suksencoři
- dosazování kantorů správou univerzit – vyučovali zpěvu pro potřeby chrámu, na starost měli hudbu v kostele
- toto přetrvalo až do 19. století; hudbě přisuzován vliv na výchovu (Platón?); vyučovalo se i soukromou formou: instrumentální hudba
- 1520–1620: literátská bratrstva
- zpěv ve škole; zpěvníky, podpora žáků a kantorů
- z jejich řad pocházeli inspectores, kteří referovali o školách městské radě, měli vliv na dosazování kantorů
- 1775 je Josef II zakázal
- za husitů: školení hochů a dívek
- kantor Jan Čapek – autor mnoha písní
- zpěv všech: křesťanská povinnost (otčenáš) (názor Žižky)
- Jednota bratrská: sborová shromáždění
- od 1501 vznik bratrských kancionálů – i pro jiné církve (Rohův kancionál)
- 1549 – schvalovací právo pro nové skladatele písní
- písně psali lidé z ciziny – Jan Blahoslav (Přerov → Wittenberg)
- Muzika aneb knížka zpěvákům náležité zprávy v sobě zavírající (1558)
- 10 kapitol – pro kantory prosté a neumělé (?)
- 1561 – Šamotulský kancionál – přes 700 písní
- Ivančický kancionál (2. vydání ŠK); 2 přídavky: Zprávy potřebné těm kdož chtějí zpívat = první česká učebnice zpěvu, obsahovala rady jak šetřit hlas, intonovat, frázovat; Naučení potřebná těm, kteříž písně skládati chtějí
- Regule zpěvákům do kúru (Jan Blahoslav): 12 nešvarů zpěváků
- Musica (Jan Josquin) – Prostějov 1561
- Jan Ámos Komenský
- amsterodamský kancionál (1659)
- nic tak nepovznáší jako zpěv
- apel na každodenní zpívání; říkadla, propojení s pohybem
- Orbis pictus – nauka o hudebních nástrojích
- Informatorium školy mateřské: nejnižší stupeň
- ve 2 letech zvykání na harmonii a melodii
- vícehlasé zpívání
- amsterodamský kancionál (1659)
- viz Adolf Cmíral: Hudební výchova v duchu zásad J. A. Komenského
- polovina 16. století – vliv Polska – kontakt přes jezuitskou univerzitu v Olomouci
Pobělohorská doba
- odchod inteligence do emigrace
- na její místo jezuité – zrušeny bratrské školy
- Ch. Burney: Čechy – Konzervatoř Evropy (pokřivený pohled)
- zpěv ze Štajerova kancionálu
- Michna: Česká mariánská muzika
- kantoři byli členové rodů – dědění profese; mnoho generací kantorů
- výuka v církevních kolejích; hudba ve službách politiky a církve
- později s jezuity působí i piaristé
- století – velká oratoria a hry – italský vliv (Broumov, Č. Krumlov, …)
- piaristé: od 30. let 17. století
- velmi rozvinutá HV; pedagogové tenoristé z Itálie
- vyučování zbožnosti, vědomostem, hudbě a mravům
- několikrát denně se zpívalo
- 4x týdně po večeři instrumentální hudba (musicae, in cantu)
- orchestry až z 20 hudebníků
- Antonín Brosman – rektor UK (vazby na Janáčka)
- učil Riegra → ten učil Křižkovského → Janáček
- fundace:
- nadaní instrumentalisté financováni šlechtici, hodnostáři
- Brno, Mikulov, Kroměříž
- placení studentů za zpěv
- století: Antonín Rejcha (učil Berlioze, Liszta, Francka, Gounoda, …)
- pro pařížskou konzervatoř napsal učebnice: Nauka o melodii (1814), Kurz hudební skladby, Nauka o vysoké skladbě hudební
- a 18. století:
- zemští trubači a tympanisté
- věžní a pověžní hudba – najímáni hudebníci; v noci troubili hodiny
- zajišťovali provoz na slavnostech, v souborech
- ještě otec B. Martinů
- trubači: 23 artikulí pro zemské trubače 1653
- povinnost vyučovat; po zrušení nevolnictví → collegia musicae
- působení v městských orchestrech
- hudba prostředek žebrání chudých dětí (Mozartova skladba harfeníkovi)
doba osvícení
- kapitalismu → vzdělání obyvatel
- povinná školní docházka (M. Terezie)
- tomu předcházelo již roku 1752 podřízení škol státnímu dozoru (Nejvyšší školský úřad)
- Johann Ignác Felbiger – reforma školství
- 1754 – školní řád – docházka, zestátnění škol
- 1756 – v češtině; dopad nebyl 100%
- v českých školách 2/3 dětí; z nich ¼ měla 100% docházku
- kniha metodní:
- shrnutí metodik
- pamětní vyučování – zachování pořadí látky
- hudba odpadla
- preparandy
- školy pro učitele hlavních škol
- fungovaly při hlavních školách (Brno, Praha)
- při základních školách – učitelé triviálních škol (Hr. Králové, Liberec)
- kantor vyvázán z místa poddaného
- Josef II. – podmínky vyvázání: kantor musel učit podle Felbigera
- zpěv nově zaveden až 1777
- 13 náboženských písní pro různé roční doby; speciální pro školu
- čeština: říkadla, písně, rozpočítadla
- literatura: Aleš Pařízek (konec 18. stol.)
- Martin Matěj Broulík (?) - 1. učebnice generál basu
- Jan Jakub Ryba:
- Rožmitál, měl dobré vzdělání
- počátky hudební teorie
- vyučoval školní písně
- od 11-12 let vyučoval zpěvu
- 16-17 instrumentální hudbě
- Počátkové a všeobecné základové ke všemu umění hudebnímu (pouze rukopis)
- Jan Nepomuk Filcík – pokračovatel
- zhudebnil texty ze školy Puchmajerovy od obrození do 60. let 19. stol.
- myšlenka obrození se šířila v obrozeneckých sbírkách – vlasteneckých písních
- Pražský HV ústav, Budeč, Chrust u Chrudimi
- Jan Nepomuk Filcík
- pokračovatel J. J. Ryby; hrál na varhany, violu, …
- v preparandě, autor písní, klavírních škol, 1. české školy houslové, zpěvu
- česká metodika zpěvu: Navedení ke zpěvu…
- přebírá vlivy Komenského – je proti učení se zpaměti
- zaznamenává hudbu pomocí relativních výšek (základní tón: _)
- J. Theobald Held (?)
- společně s J. Svobodou – 1. česká opatrovna (školka) 1832 v Praze
- metody: písně: text, pak melodie, pak přidávání nástrojů…
- Heldovy umělé písně
- Karel Amerlinck
- ředitel 1. české školy v Praze
- Návrh pro národní školy
- krédo: „musí hlava, srdce v jedno zaměstnány být“
- požadavky na změny školství (1848 se dostaly ke slovu):
- setkání učitelů 1848 – léto → přibyl požadavek na nezávislosti na církvi
- K. A. zorganizoval učitelský kurz: zpěv, housle, varhany, harmonium
- učitelé získávali část vzdělání na varhanické škole – povinnost účasti rorátů v celé Praze
- nakonec 4leté studium
- 1830 byla založená varhanická škola: pro budoucí učitele hudby (Vitásek)
- 1811 konzervatoř
- nejstarší ve střední Evropě
- vzniku předcházela Jednota pro zvelebení hudby v Čechách
- na konzervatoř pomýšlel již hrabě Chotek
- 1830 přibylo pěvecké oddělení
- 1888 klavírní oddělení (do té doby nebylo potřeba – mnoho soukr.učitelů
- Václav Jan Tomášek, učil: J. V. Voříška, J. V. Kalivodu, E. Hanslicka
- učebnice harmonie: Bedřich Dyonisus, v němčině
- učitelé měli vlastní metodiky
- 1803 zakládá hrabě Chotek v Nových dvorech u Kutné hory hudební školu
- později byla přeložena na nové sídlo
- hudební školy byly také v Poděbradech, ve Slaném, …
- 1850 – nařízení zemského úřadu: legalizace soukromých učitelů – mohli vést vlastní školy
- předtím pouze němečtí učitelé (Šproch)
- Josef Prokš: skupinová výuka klavíru:
- žáci se nejdříve učili na 1 klavír (chiroplast)
- pak se postupně přidávali
- Smetana se zde učil kompozici
- G. Rieger – rychlokurz generál basu a nauky o harmonii
- 1840 – žofínská akademie
- škola pěveckého spolku
- F. Škroup, J. L. Zvonař
- výuka zpěvu, klavíru, estetiky, teorie
- v 50. letech 2/3 českých žáků
- 1855-1870 – konkordát státu s katolickou církví
- katolické písně pro kostel (zpěvníky)
- i pro školu (J. L. Zvonař) – kritika písní naučných a mravoučných
- časopis Štěpnice (?), 1-4hlasé písně pro děti
- nové výchovné prostředky: učitelé vedli vesnické kapely (hraní k tanci – F. Kmoch)
60. léta 19. století →
- 1860 – říjnový diplom – povolení zakládání novin, spolků
- vznik vlastenecky zaměřených spolků
- 1869 – nový říšský školní zákon
- 8 let povinné výuky (5 na obyč.školách, 3 na měšťanských)
- přibyl přírodopis, zeměpis, dějepis a tělocvik
- kantoři studovali na 4letách ústavech
- pedagogické semináře na UK
- 1882 – 1. profesor pedagogiky G. A. Lindner
- učitelský ústav v Praze, Olomouci, … učitelské ústavy i pro dívky
- po roce 1870: definitivní odklon od církevních dohledů ve výuce
- mnoho pěveckých spolků – změny v HV didaktice
- hudba součástí výuky na učitelských ústavech: zpěv, harmonium, housle, varhany
- ženám odpadaly instr.hodiny – místo toho ruční práce, jediná zkouška z HV pouze pro učitele středních škol
- 1874 – osnovy platné až do 1915
- vymezení práce s hudbou do 3. ročníků: náslechová metoda
- od 4. ročníků zpěv přímo z not
- 1883 přibyl k vlasteneckému národnímu zpěvu církevní zpěv, v měšťanských školách vícehlasý zpěv
- kromě zpěvu vyučovány i hudebně kulturní výklady
- hudební školy zaměřeny na obory
- škola F. Pivody: zpěváci, výuka italského bel canta
- řada metodik výuky zpěvu pro normální školy
- hudební školy při různých spolcích: výuka hry na nástroje atd.
- L. Janáček: sbormistr filharmonické besedy; učil na uč. ústavu, na varhanické škole
- školy vydržované i městy
- v hudební pedagogice převládaly skladby českých autorů (Křížkovského sbory)
- čeští instrumentalisté do zahraničí: F. Laub – Moskva, O. Ševčík – Charkov, V. Talich – Tbilisi)
- J. L. Zvonař – mnoho prací, metodik zpěvů (učení intervalů pomocí písní)
- kurz pro učitele klavíru a zpěvu, učil ve vyšší dívčí škole
- vychází z terminologie J. J. Ryby (dominanta = vládnice, motiv = podnět)
- metodika zpěvu i pro městské školy
- liší se výuka na jednotlivých školách (rozdíl i na varh.škole a konzervatoři)
- didaktické pomůcky: Metodějova tabule hudební teorie
- solmizace pro hlasový výcvik, náslechová metoda
- interpretační metodiky: cifrová metoda, opora nástupu, hlasu
- František Pivoda – soukromá škola
- cvičení měkkosti, ohebnosti, …
- výslovnost, intonace, vícehlasý zpěv
- napsal školský zpěvník pro svou školu
- obsáhl i vyšší stupeň: gymnázia, …
- pěstuje krásnou melodii, rytmus, dynamiku
- do 5. třídy solmizace, od 5. intervaly
- podle něj se učilo na učitelských ústavech, gymnáziích
- nárůst hudební produkce, reprodukce
- komercionalizace, profesionalizace
- slábnutí tradiční vlastenecké inspirace – podněty folkloristické
- 1896 – zemská výstava
- rozpad celku národní hudby: Smetana vs. Dvořák
- Jan Malát
- příklon k lidové hudbě
- u Urbánka vydává hudební slovník, školu na housle, piano, harmonium
- využíval lidové písně, psal články: každý člověk je obdařen vlohou k hudbě
- zhudebnil verše Kožíškovy a Sládkovy
- počátek dit. lit. (?)
- 1890 – sběratelství → mizí písně kostelní a moralizující, místo toho lidové
- ve zpěvu i ve cvičebnicích, úpravy pro školy
- výběr / cenzura písní
do roku 1918
- reformní snahy vs. herbartovská pedagogika
- hudební pedagogika: mechanický způsob učení
- Otakar Hostinský: práce pedagogické: umění má být přístupné každému
- zpěv: příprava vnímání děl, návod k pochopení hudby
- tvořivé hry jsou nejlepší
- Česká škola – časopis, anketa za uměleckou výchovu – odpovídali kantoři
- překonání jednostrannosti
- 1912 – založen pedagogický ústav v Praze
- zkoumání dětské hudebnosti – vývoj
- Cmíral, Křička
- O. Zich zkoumal hudebnost u dospělých
- diskuze tématu analýzy uměleckých děl – mají být součástí výuky?
- od roku 1885 – popularizační koncerty za snížené vstupné v Rudolfinu
- vychovávání publika?
- Adolf Piskáček: výchovné koncerty s akademickým orchestrem
- skladatel oper, žák A. Dvořáka
- Konrád Pospíšil: rubrika zpěv v Redakčních rozhledech
- HV má uvádět plody hudby v život – vychovávat hudebně
- význam gramofonu: kolekce nahrávek
- intonační metody: přebírá se francouzská metoda
- Jeremiášova IM: usnadnění cesty od not ke zpívání z not
- pedagogické kurzy ve Vídni → vliv na střední Evropu
- reakce na úpadek pěv.spolků, vlasteneckou inspiraci
- intonační metody: František Spilka přinesl metodu Maxe Battkeho (Berlín)
- používala se v Mikešově ústavu, na konzervatoři
- spočívala v
- soustavném výcviku čtení notového písma
- rozvoji improvizace, bez klavíru
- schopnost dechové a hlasové
- hudební diktáty, bere v úvahu naučené poznatky
- tonální cítění
- tato metoda se vžila
- 1889-90 konzervatoř spojena s varhanickou školou
- příliv studentů: I. Ondříček (houslista)
- 1894 Karel Knitl – pozornost učitelů hudebních škol
- teoretická a praktická pedagogika
- sborový zpěv
- 1915 – nové osnovy, snaha po reformě
- nižší stupně: podle sluchu
- vyšší stupně: podle not
- Karel Pospíšil požadoval odloučení učitelů od kúru
- konec varhan x metodika zpěvu, hudební nauka
- zrušení hromadné výuky na hudební nástroj
První republika
- Vladimír Helfert: zavedení výuku na pochopení hudby: skladatelé a skladby
- výcvik posluchačů moderní hudby
- 1934: společnost pro hudební výchovu v Praze
- Karel Hába: součást dění v Evropě
- mezinárodní konference: ustanovení mezinárodního spolku pro hudební výchovu
- přerušeno 2. sv. válkou
- 1936 – mezinárodní hudebněvýchovný kongres
- Leo Questenberg organizátor (ministr školství)
- emigroval do Čech
- mezinárodní institut pro hudební pedagogiku – velký vliv na české školy
- 1937 – kongres v Paříži
- dětská vnímavost a k. (?) pro děti
- výchovné koncerty
- usilování o větší hodinovou dotaci
- 1918 zrušena výuka varhan na učitelských ústavech, místo toho housle (klavír nepovinný)
- Helfert se snaží prosadit HV na VŠ, nebo alespoň na SŠ
- pedagogové na SŠ: požadavek konzervatoře nebo hudební vědy na FF
- rozlišování výuky na SŠ a HŠ:
- gymnázia – gramofon, výklady hudby
- hudební školy – zaměření na praktickou stránku
- úroveň soukromých škol byla nižší než veřejných škol
- Helfert zkoumal sociální funkce hudby – požadoval zpěv jako předmět pro všechny
- na základě jeho poznatků vznikla učebnice, která se používala i po 2. sv. válce
- nápěvková intonace F. Líska (pedagog, vedl dětský sbor)
- intonační metoda Doležilova
2. sv. válka
- zavřeny VŠ, omezeny SŠ
- zavírání škol pro pedagogy
- 1944 zavřena konzervatoř
- hudební výchova se udržela na odborných školách pro ženská povolání a na rod. školách
- velké množství sborů, amatérských orchestrů
- rozhlas: koncepce hudebních pořadů pro jednotlivé stupně, možnost pouštět filmy
- 1944 – učitelé ve zbrojním průmyslu
- pokles žactva
po 2. sv. válce
- za války zrušeny české učebnice → snaha vytvořit jednotnou školu
- sociální tendence, teprve v 50. letech byly vytvořeny nové učebnice
- 1945 – 1. sjezd učitelstva
- vysokoškolské vzdělání na fakultách
- v čele snad Zdeněk Nejedlý (ministr školství)
- ustavování počtu let na různých školách
- 1960 – 9letá školní docházka
- lidové školy umění → ZUŠ
- výuka na zobcové flétny
- hudební výchova se vyučuje do 7. třídy, pak je to volitelný předmět = krok zpět
published: 2009-02-02
last modified: 2023-01-21
https://vit.baisa.cz/notes/musicology/ff-dejiny-hudebni-didaktiky.cs/
last modified: 2023-01-21
https://vit.baisa.cz/notes/musicology/ff-dejiny-hudebni-didaktiky.cs/