Studie pro strunné nástroje

Skladba do soutěže v rámci předmětu Počítače a hudba II

Popis skladby

Skladbu otevírá největší z rodiny strunných nástrojů – sušák na prádlo.

susak

Je s podivem, že nástroj s tak nádhernou barvou nenajdeme ani v Kurfürstově Organologii. Nástroj má dlouhý dozvuk a podobá se (po zvukové stránce) zvonům. Má dva druhy strun – dlouhé, laděné do A subkontra, a kratší, laděné několik centů nad A. I přes větší rozměry ho lehce obslouží jeden hráč.

Posléze přebírá slovo klasická kytara s nylonovými strunami. Dovolil jsem si ji mírně upravit – zvuk získal o něco tajemnější nádech.

Po chvíli se ozvou první tóny dalšího neprávem opomíjeného nástroje, kráječe na vajíčka.

krajec

Ani o něm se nezmiňují organologické knihy. Přitom má tolik společného s různými orientálními nástroji (koto) a navíc je multifunkční – mnohá z hospodyněk si při vaření jistě neuvědomuje, co za nástroj drží v ruce. Má strun více speciálně laděných – zbůhdarma. Navíc má tu vlastnost, že po každém rozkrojeném vajíčku se naladí jinak.

Dále si všimněme zvonivých zvuků, které se začnou ozývat po expozici vaječného tématu. Jsou to ony kratší struny sušáku.

A již hudebnímu proudu vévodí opět kytara. Její motiv je pěkný, ale opakuje se ve skladbě dlouho, nevěnujte mu proto prosím příliš pozornost, jinak vám přijde zbytek skladby monotónní.

Zaposlouchejte se do variací a motivické práce, která je svěřena kráječi. Mírná mikrotonalita může navozovat atmosféru orientu, vězte ale, že je způsobena mou včerejší svačinou.

Ke konci skladby uslyšíte další způsob hry na kráječ – arpeggio, ale to je již úplný závěr. Skladba končí symbolicky vaječnou gilotinou.

Vznik skladby

Největší inspirací pro mne byl zvuk sušáku. Jednou jsem zkoušel mikrofonem zaznamenávat zvuky v domácnosti a přitom jsem narazil na náš sušák na prádlo. Přiložil jsem k němu mikrofon a začal sundávat ponožky. Vždy když jsem zavadil o nějaký drát, mikrofon zaznamenal nádherný plný zvuk, který jste slyšeli na začátku skladby. Není nijak počítačem upravovaný!

Když jsem pak měl vytvořit do předmětu Počítače a hudba II soutěžní skladbu, vzpomněl jsem si, jak jsem si jako malý začínající hudebník hrával na kráječ na vajíčka. Ostatně znám mnoho lidí, kteří začínali na stejném nástroji. Pokud mě pameť neklame, rozladil se od té doby značně, ale to mi nezabránilo jej použít. Mikrotonální hudba sice již není v kurzu, ale pro mou studii se hodí. (Základní pravidlo začínajícího hudebníka: nevymlouvejte se, že jste zapomněli ladičku, řekněte, že se zabýváte mikrotonální hudbou a hned vás budou mít za profesionály.)

Skladbu jsem vytvořil během středy 2007/05/02. Pracoval jsem s programy Acid

acid

(softwarové nahrávací studio založené na bázi smyček) a Sound Forge (mastering) firmy Sonic Foundry.

Omluvte prosím kvalitu nahrávky. Šum je způsobený hlučným počítačem a nekvalitním převodníkem na zvukové kartě. Trošku za něj může i mikrofon, kterým jsem vše nahrával.

first published: 2007-05-02
last modified: 2023-01-21